MACSWEEN
By It's Our Playground
01.12.2010

Nairy Baghramian & Phyllida Barlow, Alexandra Bircken, Peter Buggenhout, Dan Colen, Sebastian Dacey, Wim Delvoye, Kim Dorland, Hans Josephsohn, Mike Kelley, Kristof Kintera, Harmony Korine, Till Krause, Julia Lohmann, Sarah Lucas, Paul McCarthy, Théo Mercier, Albert Oehlen, Claes Oldenburg, Guiseppe Penone, Gaetano Pesce, Clément Rodzielski, Dieter Roth, Simon Rühle, Deborah Sengl, Josh Smith, Paul Thek, Rosemarie Trockel, João Pedro Vale, Hillebrand Van Kampen, Andy Warhol.
MACSWEEN

Digging deeper is necessary to appreciate many things.
At first sight it is soft, itt drips, we are afraid of putting it everywhere - who would want to taste it? Made of thankless ingredients (oil paint, expanded foam, excrements), the works presented here, have under certain aspects, an unattractive appearance. A priori, making us want to turn our head at the lack of charm - in disgust. Yet, is it possible that this same thing could attract us ?

Our fascination for the nasty, the ugly, the ''uncanny", namings loved by artists such as Dan Colen, Harmony Korine or still Mike Kelley; on which their works base themselves, to trap us and make us stay to uncover the true representation. We would be wrong to leave at first sight however, because these disturbing pieces are also very generous. Sometimes formless porridge contains an animal, regressive and spontaneous. Perfume often takes is to a second degree - not without pointing an experienced conceptualism.

In this exhibition, as in the recipe of the haggis - this traditional Scottish speciality based with giblets - ingredients must be finely plotted. Word of gouteur, it is not a hard time! It's the same with today's special. One plunged fingers in there, to dig inside, to sort out the bones of the fat, to extract the best from it. The fat, in 2011, will be sure value!

MACSWEEN

Il est de ces choses qu'il faut creuser pour apprécier. A première vue c'est mou, ça dégouline, on a peur de s'en mettre partout ; qui aurait envie d'y gouter ? Fait d'ingrédients ingrats (peinture à l'huile, mousse expansée, excréments…), les œuvres présentées ici ont sous certains aspects, une apparence peu attirante. A priori nous aurions envie de détourner la tête par manque d'attrait, par dégout même, mais ne serait-ce pas celui-ci qui nous attire ?

Et c'est bien notre fascination pour le sale, le laid, le ''dérangeant'', ces même dénominations chéries par des artistes comme Dan Colen, Harmony Korine ou encore Mike Kelley; sur lesquelles ces œuvres se reposent pour nous prendre au piège et nous faire rester jusqu'à la fin de la représentation. Nous n'aurions pas tord de subir au premier abord, parce que ces pièces dérangeantes sont aussi très généreuses. Cette bouillie parfois informe renferme un parfum animal, régressif et spontané souvent à prendre au second degrés, non sans pointer un conceptualisme chevronné.

Dans cette exposition, tout comme dans la recette du haggis, ce met traditionnel écossais à base d'abats, les ingrédients doivent être finement mijotées. Parole de gouteur, ce n'est pas un mauvais moment à passer. Il en va de même avec notre plat du jour. On fini par y plonger les doigts, creuser à l'intérieur, trier les os du gras pour en extraire le meilleur. La graisse, en 2011, sera une valeur sûre !

Hans Josephsohn, Untitled, 1994.

Gaetano Pesce, Prattchair, 1984.

Guiseppe Penone, Souffle 6, 1978.

Mike Kelley, Nostalgic depiction of the innocence of childhood, 1990.

Deborah Sengl, Der Wolf, 2004.

Wim Delvoye, Untitled (skull), 2007.

Till Krause, Element für eine künstliche Natur, 2010.

FOS (Thomas Poulsen), Spaghetti Mask, 2010.

Claes Oldenburg, Soft Bathtub Ghost Version, 1966.

Sebastian Dacey, at Ben Kaufmann, 2010.

Sarah Lucas, Nud 24, 2010.

Rosemarie Trockel, Dessert 2, 2007.

Andy Warhol, Piss Painting, 1978.

Peter Buggenhout, The Blind Leading the Blind #35, 2010.

Paul Thek, Meat Cable, 1966.

Nairy Baghramian & Phyllida Barlow, Untitled: Double Act, 2010.

Kristof Kintera, All my bad thoughts, 2009.

Kim Dorland, Untitled, 2009.

Josh Smith, Untitled, 2010.

Hillebrand Van Kampen, Zwolle, 2009/10.

Simon Rühle, Fountain of youth, 2007.

Dieter Roth, Insel, 1968.

Dan Colen, (untitled) birdshit 8, 2007.

Clément Rodzielski, at Renwick Gallery, 2010.

Théo Mercier, Champigon Vanité, 2010.

Julia Lohmann, Flock, 2004.

João Pedro Vale, Barometz (Suelly Cadillac), 2006.

Alexandra Bircken, at Renwick Gallery, 2010.

Albert Oehlen, 223, 2008.

Internet found image